Lassan kiderül, hogy az „István, a király”, sokkal inkább az
értelmezőkről, át és újra értelmezőkről szól, sem mint a magyar nemzet egyik
fontos előtörténeti pillanatának művészi megfogalmazásáról.  A mű megírása  óta a szerzők minden igyekezete
ellenére magán viseli születése idejének valós és álkérdései   aranyszínű
pókhálóját.  
Sajnos a mostani előadás korszerű értelmezése is inkább
szól a közvéleményben Róbertről, mint Istvánról vagy Koppányról. Kár, mert sokkal fontosabb lenne végre az alapanyagról,
a darabról magáról beszélni, mint Koltai és Alföldi felfogását ütköztetni.
Fogadjuk el végre, egyetlen műnek sincs egy és örök értelmezése, harminc év
pedig harminc év. 
Akkor nagyon sokan szerették azt az előadást, kit érdekelt,
hogy protes tapsok zúgnak a Királydombon.
Nem az a kérdés, hogy jó volt-e az az előadás, hanem az, hogy akkor milyennek
láttuk.. Soha nem tartoztam Koltai Gábor rajongói közé, nem szeretem  túl dagályos,
túl díszes és nem utolsó sorban túlzottan szájbarágósan didaktikus életmű az
övé. Nem szerettem, de ez ízlés dolga. A
film egészen más történet.  Ott ültem a
gyártó stúdió vezetője, Nemeskürty István irodájában, amikor egy futrinkával
megüzente a vágóba Koltainak, hogy elfogyott a pénz, sürgősen fejezze be a
munkát, tehát nem pontosan tudható, milyen is lett volna a film, ha valóban elkészül, valószínűleg
ugyan ilyen, de ne legyünk igazságtalanok. Ne kövessük  el 
Vidnyánszky Attila hibáját, aki a szegedi István utolsó tíz percét látta,
majd megfogalmazta a maga lesújtó véleményét. Olyanokról pedig, akik művészet ellen tüntetnek az utcán, most szó se essék, hiszen ők azok, akik soha nem látják, amit elítélnek, amit elakarnak törölni.
Boldizsár Miklós közepesre sikeredett darabját turbózta fel
annak idején Bródy János és Szörényi Levente, tény ami tény, sajnos nem eléggé. Valószínűleg
ez lehet az oka, hogy eddig a historizáláson és azon kívül, hogy az igazán kiváló
dalokat a lehető legkorrektebb módon énekeltessék el szereplőikkel, akik közül kisebbségben
voltak a valódi színészek, magáról a
darabról semmi nem jutott eszébe  a rendezőknek.
Alföldi első számú és talán legfontosabb érdeme, hogy végre
nem úgy olvasta végig az alapanyagot,  mint egy különleges koncertet, hanem mint egy igazi   drámát. 
A mostani előadás által vált a rockopera 
igazi zenés tragédiává,  a rendező
ugyanis  feldolgozta, megmutatta  a csomópontokat, és nemcsak elénekelteti, hanem el is
játszatja a művet. 
Csak színészeket és
igen erős színészi kvalitással
bíró tiszteletet parancsoló amatőröket -
mint mondjuk Novák Péter - hívott meg az egyes szerepekre a rendező. Sajnos 
az előadás egyetlen labilis pontja maga István, - Feke Pál - akiből hiányzik
az a színészi tehetség, ami ezt a társulatot együtt és külön-külön is jellemzi.
Feke képtelen megszabadulni az eddigi István-értelmezésektől és azok  éneklési stílusától,  látszik, hogy mindent elkövet, hogy
megfeleljen a koncepciónak, de túl nagy falat ez neki, így azután a dalokban is
önmaga képessége alatt teljesít .
Kár, hogy a mai Magyarországra jellemző módon a fenti
kérdésekkel talán csak a legszűkebb szakma foglalkozik, mert ami a
nyilvánosságba kerül sokkal inkább szól önmagunk kicsiségéről, mint a darab
nagy kérdéseiről, amiket ez az előadás dicséretes módon elé helyez a
válaszoknak, ugyanis az ember márcsak ilyen, csak olyan kérdést hajlandó
megválaszolni, amit feltesznek, a kérdés nélkül adott válaszokat pedig a
legtöbbször nem kívánt kinyilatkoztatásként kezeli .

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése